Definisi Globalisasi
Globalisasi merujuk kepada proses mengetepikan sekatan untuk mewujudkan
dunia terbuka atau tanpa sempadan
Fungsi
Utama Globalisasi Pendidikan :
Ø
Menghasilkan sumber-sumber yang diperlukan untuk pendidikan dan
pembelajaran sepanjang hayat.
Ø
Proses berterusan untuk meningkatkan tahap kemahiran dan pengalaman
seseorang.
Langkah
Positif Untuk Menghadapi Cabaran Globalisasi Pendidikan:
• Menubuhkan Multimedia Super
Corridor(MSC).
Mengembangkan sekolah-sekolah
bestari.
• Mereformasikan kurikulum sekolah - menukar bahasa pengantar kepada Bahasa
Inggeris dalam pembelajaran dan pengajaran Matematik dan Sains.
•Memberi peluang untuk
penubuhan kolej-universiti swasta dalam negeri (penswastaan pendidikan tinggi).
Dalam alaf baru, guru hendaklah bersifat dinamik.
Ø
Guru dinamik adalah guru yang sentiasa responsif dan
berupaya menyesuaikan diri untuk menghadapi perubahan dari masa ke masa.
Ø
Guru dinamik sahaja dapat mengatasi cabaran baru yang
sering timbul.
Ø
Hanya sekolah dinamik berkebolehan memainkan
peranannya dengan berkesan demi memenuhi aspirasi dan kehendak individu,
masyarakat dan negara.
Kebanyakan kualiti
kecekapan dan sahsiah serta kecerdasan emosi guru adalah hasiL daripada latihan
yang membolehkan seseorang guru menguruskan pengajarannya dengan berkesan.
Latihan ini
termasuklah kefahaman terhadap sifat kejasmanian dan sifat psikologi
kanak-kanak serta teori penyampaian pelajaran.
Ciri – Ciri Guru Dalam
Cabaran Globalisasi Pendidikan :
1.Seorang yang beriltizam
Keterlibatan diri secara bersungguh-sungguh serta penuh dengan
tanggungjawab dalam pelaksanaan tugasnya sebagai pendidik di sekolah.
2.Guru yang berorientasikan maklumat
• Bersungguh-sungguh mengejar maklumat-maklumat baru yang berkaitan dengan
pendidikan melalui sebarang media.
3.Guru yang berwawasan
• Berpandangan jauh dan mempunyai visi yang berkaitan dengan perkembangan
pendidikan, demi mencapai kecemerlangan pendidikan negara dalam alaf baru.
4.Guru perlu berpandangan global
• Melihat perspektif pendidikan bukan lagi
terhad dalam negeri tetapi juga secara global, agar berjaya menangkis cabaran
pendidikan yang berlaku dalam proses globalisasi yang kian meningkat.
5.Guru yang berpandangan positif
• Memperlihat reformasi dan inovasi
pendidikan serta perubahan kurikulum dalam perspektif positif atau yang boleh
mendatangkan manfaat kepada diri, pelajar, masyarakat dan negara.
6. Berpengetahuan, fleksibel dan mudah menyesuaikan diri dalam
reformasi, inovasi dan perubahan pendidikan.
• Hendaklah menguasai kemahiran belajar
untuk melengkapkan diri dengan ilmu kemahiran dan ilmu pengetahuan.
• Menyesuaikan diri dalam peranan dan tugas baru dari semasa ke semasa
serta dalam persekitaran sosial.
7. Mahir dalam teknologi pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran
(p&p)
• Membawa reformasi serta perkembangan
baru dalam pelbagai bidang pendidikan khasnya dalam teknologi pendidikan, teori
pendidikan, teori pengajaran-pembelajaran, pengurusan sekolah, sistem
pentabiran pendidikan serta kemahiran dan latihan guru.
8. Membuat refleksi melalui penyelidikan tindakan
• Amat penting untuk
peningkatan profesionalisme keguruan.
• Guru dapat menggunakan teori pengajaran dan
pembelajaran untuk menilai kebaikan dan kelemahan pengajaran serta pembelajaran
lalu membaiki dan mengubahsuai rancangan kaedah dan teknik mengajar ke arah
meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah
apabila menggunakan proses refleksi.
9. Merebut peluang pendidikan terbuka (open education)
• Pendidikan terbuka
boleh diertikan sebagai pendidikan masyarakat atau aktiviti pendidikan di luar
sekolah.
• Pendidikan jenis ini
tidak perlu kelayakan akademik tinggi untuk didaftarkan sebagai pelajar.
• Segala aktiviti pendidikan boleh
dijalankan di tempat-tempat bekerja atau dikelolakan oleh kerajaan, badan –
badan berkanun atau pihak swasta di kebanyakan negara-negara maju.
10. Mewujudkan hubungan interpersonal secara sarwajagat untuk menghadapi
cabaran globalisasi pendidikan
Perkembangan kemajuan
serta pembangunan negara Malaysia bergantung kepada kerjasama negara-negara
antarabangsa.
Malaysia sejak awal pembentukannya pernah memainkan peranannya
di arena antarabangsa dalam usaha menjamin keamanan, keadilan dan
kesejahteraan untuk negara sendiri dan sejagat.
Isu – Isu Semasa dalam Globalisasi Pendidikan
Impak globalisasi terhadap sektor pendidikan adalah seperti :
·
Penggunaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu dan bahasa antarabangsa.
· Pendidikan di negara ini terbuka kepada dunia luar di mana universiti –
universiti asing dibenarkan untuk menubuhkan cawangan mereka disini.
·
Peluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi akan meningkat
apabila banyak kolej swasta dan universiti telah ditubuhkan.
· Penekanan dalam penilaian dan
penggunaan teknologi komunikasi maklumat (TMK) dalam proses pengajaran dan
pembelajaran
·
Peranan guru dalam kelas lebih kepada pemudah cara.
· Pembelajaran sepanjang hayat boleh dicapai dengan peluang pembelajaran yang disediakan.
· Perkongsian pengetahuan terutamanya penemuan baru hasil kajian yang
dilakukan di seluruh dunia.
Isu – Isu Semasa dalam Globalisasi Pendidikan
Kesan
globalisasi kepada pendidikan telah mencabar proses pelaksanaan sistem
pendidikan di Malaysia kerana kita perlu menyesuaikan diri dan mengikuti trend
di seluruh dunia supaya dapat bersaing di peringkat antarabangsa. Cabaran –
cabaran yang dihadapi adalah seperti :
- · Keperluan untuk mengamalkan pembelajaran berterusan
- · Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi
- · Pembangunan indentiti pelajar
- · Kualiti guru
- · Keperluan untuk mengubah kurikulum selaras dengan peluang globalisasi
- · Sikap guru dalam pengajaran di zaman globalisasi
- · Peningkatan dalam beban kerja
- · Pengaruh negatif kepada indentiti pelajar
Cara – cara Menangani Globalisasi dalam Pendidikan
- Pelajar perlu mengamalkan budaya pembelajaran sepanjang hayat dan pembelajaran yang berterusan bagi membolehkan pelajar terus berada dalam perubahan yang pesat ini.
- Guru perlu melengkapkan pelajar dengan keupayaan untuk berkomunikasi secara lisan dalam bentuk bertulis dengan menggunakan bahasa antarabangsa.
- Pelajar perlu menguasai kemahiran TMK kerana TMK adalah satu bidang yang pesat berubah.
- Sekolah dan guru – guru perlu memastikan bahawa kurikulum masa kini membolejkan pelajar menguasai kemahiran kognitif yang berguna dalam menyelesaikan tugas –tugas yang kompleks, mencabar, di samping menyelesaikan masalah serta menjana pengetahuan baru untuk inovasi.
- Guru perlu menekankan aspek etika dan moral serta menyedari kesan negatif penggunaan ICT dalam zaman globalisasi ini.
No comments:
Post a Comment